Každá STENA
je pre architekta
výzvou

Predstavujeme projekty súčasnej architektúry s použitím jedeného z najstarších stavebných materiálov - pálenej tehly. Veríme, že vás tieto výnimočné diela zaujmú a správne inšpirujú.

„Fasády inšpirované vzormi na japonských závesoch“

Nezvyčajný rodinný dom

Vzdialený od ostatných obytných stavieb. Pôvodne koncipovaný ako „druhý dom v zadu na dvore“. Dolné, opatrne umiestnené okná poskytujú minimálnu potrebnú svetlosť. Na poschodí je niekoľko malých okienok „priehlbiniek“, ktoré vám umožnia výhľad do záhrady, bez toho, aby niekto mohol nazerať dovnútra. Oknami sa do domu dostáva minimum svetla. Jeho hlavným zdrojom je presvetlená strešná konštrukcia. Na poschodí sú „variabilné“ obývacie izby umožnujúce aj spánok pod holým nebom. Po nalepení, sú na nerozoznanie od celých tehál. Prakticky všetky lícové tehly v našom sortimente sú dostupné aj ako tehlové pásiky s rovnakými vlastnosťami ako ich „veľkí bratia“.

Prečo používať tehličky ER 122 s takto neobvyklým vzorom?

Použil sa tu špeciálny spôsob kladenia tehál ER 122. Výsledok zámerne pripomína vzory na japonských interiérových závesoch. Reliéf vytvára atypický charakter fasády a rozbíja rovinnosť múrov. Hladké múry tam nie sú.

Architekt-podklad-na-mailing-8
Reference photo new construction single family in Veldegem
Architekt-podklad-na-mailing-9
Architekt-podklad-na-mailing-10

Atelier 
Vens Vanbelle 
Ghent

Architekt-podklad-na-mailing-19

„Tehličková fasáda vytvára moderné prepojenie na už existujúcu architektúru.

Centrum integrovanej zdravotnej starostlivosti v Antverpách

Sint-Camillus tvorí osemnásť samostatných bytov včítane opatrovateľských. Každý byt je navrhnutý ako kvalitný, plnohodnotný domov, so širokým výhľadom na okolitý park. Obyvatelia si tu skutočne užívajú pokoj, denné svetlo a zeleň v okolí, napriek tomu, že je objekt súčasťou obytnej predmestskej zóny. Objekt sme sem umiestnili zámerne, pretože domy zdravotnej starostlivosti považujeme za súčasť spoločnosti a patria do obytnej zóny.

Prečo Bricker HR 749?

S pomocou Architektov sme chceli moderným spôsobom integrovať do obytnej oblasti nielen obyvateľov opatrovateľských bytov, ale aj budovy, v ktorých žijú. Použitie tehličiek Bricker HR 749 umožnilo nadčasovým spôsobom splniť aj túto požiadavku. Vodorovné a zvislé kladenie tehličiek na fasáde dokonale ladí s architektúrou na periférii mesta z 19. storočia.

Architekt-podklad-na-mailing-14

Stramien*
Bart Verheyen
Antwerp 

Stramien je multidisciplinárna agentúra zameraná na trvalo udržateľné budovy a trvalo udržateľné mestské plánovanie. Motívom agentúry je zmysluplná integrácia disciplín, ktoré formujú naše prostredie – architektúra, urbanizmus, územné plánovanie a dizajn verejného priestoru.

Architekt-podklad-na-mailing-12
Architekt-podklad-na-mailing-21

„Zem, drsná príroda a slnečné svetlo“

Kaplnka svätého Bernarda La Playosa, Argentína

“Stavba stojí uprostred krajiny, kde nie je drevo, kameň, iba zem. Tá je transformovaná do tehly, prírodného materiálu Argentínskej Pampy. Je to jediný materiál, ktorý som sa rozhodol použiť,” začal svoju prezentáciu architekt Nicolás Campodonico.

Architekt citlivo narába s miestom. Samotu, kde predtým stála malá hospodárska stavba obkolesuje pustá rovinatá krajina. Bez prístupu k vode či elektrine. Malá kaplnka slúži ako pietne miesto pre malú lokálnu komunitu. Nekonajú sa tu bohoslužby, kulisu tvorí drsná príroda a slnečné svetlo.

Projekt navonok neodhaľuje pôsobivý vnútorný priestor. Z exteriéru sa voči krajine ohradzuje nízkymi múrmi. Intímny vnútorný dvor tvorí predpolie, z ktorého vedie zužujúci sa chodník do samotnej kaplnky. Interiér bol pre nás osobitým zážitkom. Cit architekta pre materiál a svetlo je výnimočný. S minimálnymi výrazovými prostriedkami sa mu podarilo pripraviť pre návštevníka silný zážitok.

Architektonický koncept je založený na práci so svetlom. Hlavná fasáda kaplnky s oblúkovým výrezom je orientovaná na západ. V priestore sú zavesené dva mimobežné drevené trámy, ktoré práve pri západe slnka vytvárajú na zakrivenej tehlovej stene kaplnky tieň v tvare kríža.

Architekt-podklad-na-mailing-18

Autor: Nicolás Campodonico Estudio 
San Lorenzo, Argentína

Architekt-podklad-na-mailing-19
Architekt-podklad-na-mailing-17
Architekt-podklad-na-mailing-31

„Dom nad dedinou“

Novostavba domu na Huldenbergskom kopci

Záhrada tohto domu ponúka jedinečný výhľad na Dedinu v údolí pod svahom. Jedinou nevýhodou umiestnenia je, že zadná fasáda domu smeruje na sever. Aj preto architekt zvolil plochú strechu. Slnko tak môže optimálne prechádzať z južnej strany ulice do záhrady. Veľké rohvé okná vpúšťajú dostatok denného svetla.

Prečo používať BRICKER Iluzo TR 527?

Bricker Iluzo TR 527 splnila očakávania architekta: prírodná pálená tehla s farebnými odtieňmi a robustným charakterom. V tomto prípade bol obklad realizovaný z celých lícových tehál s úpravou „Iluzo“ umožňujúcou pokládku s malými špárami.

Architekt-podklad-na-mailing-32
Architekt-podklad-na-mailing-29

HASA Architecten,
Sarah Flebus, Muizen

„Obytné veže“

Dve obytné veže v severnej časti antverpského prístavu. Stavby sú súčasťou, väčšieho obytného komplexu

Základom architektonického konceptu je usporiadanie bytov s panoramatickým výhľadom na prístav okolo centrálneho vertikálneho jadra. Balkóny “vyrezané” v rohoch budovy nadväzujú na pravidelný raster okenných otvorov. Londýnsky ateliér Tonyho Frettona nadviazal na tradíciu tehlových prístavných hál. Nejde len o tenký predsadený plášť (ako pri mnohých podobných realizáciách), architekti pracujú s “remeselným detailom”, reliéfom a štruktúrou fasády.

Zaujímavá je hra s proporciou stavieb. “Plastické” vertikálne pásy na priečelí Veže 6 (štvorcový pôdorys) stavbu opticky ešte viac zoštíhľujú, zatiaľ čo horizontálne pásy na fasáde druhého vežiaka zvýrazňujú jeho obdĺžnikový pôdorys.

Architekt-podklad-na-mailing-29
Architekt-podklad-na-mailing-31

Antverpy, Belgicko
Autor: Tony Fretton Architects, Londýn

Architekt-podklad-na-mailing-30

„Tehličková fasáda doplnená hi-tech riešením“

Múzeum umenia v švajčiarskom Bazileji

Múzeum vlastní jednu z najhodnotnejších kolekcií umenia v Európe. V roku 2016 bolo dokončené rozšírenie pôvodnej budovy z roku 1936. 

Architekti sa rozhodli pri stvárnení novej budovy použiť sivú tehlu, ktorá je charakteristická aj pre pôvodnú budovu múzea. Drobné tvárnice použité na obklade fasády pôsobia z diaľky ako jednoliata plocha, pri bližšom pohľade sa však objaví jemný horizontálny reliéf.

Zaujímavjým prvkom, ktorý sa objavuje na fasáde je raster LED diód integrovaných v drážkach profilovaného obkladu. Informujú okoloidúcich o aktuálnych výstavách (je samozrejme možné vytvoriť akýkoľvek iný motív). Ako v prezentácii vysvetlil švajčiarsky architekt Emanuel Christ: “Diódy iba kompenzujú tieň v drážkach, osvetlenie je regulované na základe intenzity okolitého svetla. Nechceli sme, aby efekt pôsobil rušivo a odvádzal pozornosť od samotnej architektúry a materiálového stvárnenia budovy.”

Interiér je presvetlený difúznym svetlom zo strešných svetlíkov. Okien je na fasáde minimum, čo, umocňuje monumentalitu architektonickej kompozície. 

Architekt-podklad-na-mailing-34

Autor: Christ & Gantenbein,
Bazilej, Švajčiarsko

WB021501
Architekt-podklad-na-mailing-33
Architekt-podklad-na-mailing-24

„Široký výhľad na Flámske poldre“

Moderný statok v Sint-Laureins

V Meetjeslande na východe Flámska sa obyvatelia tohto domu tešia z krajiny poldrov a potokov. Architekt Luc Groosman umožnil z každej miestnosti výhľad na túto panorámu cez početné okná na zadnej fasáde. Budova je podlhovastý statok s nerovnomerne sklonenou sedlovou strechou. Presklené su spálne v zadnej časti domu, zatiaľ čo pod strechou so strmým sklonom v predu, je priestor pre predsieň.

Prečo používať Terca Blauw-Rood Genuanceerd a Koramic Plain Tile 301 Braised Blue?

Zdalo sa zrejmé, že na strechu, ktorá zaberá veľkú časť priestoru použijem keramickú škridlu. K nej sa veľmi dobre hodia obkladové tehličky kladené pomocou tenkovrstvovej malty. Použité sú aj na záhradných múroch. Vytvárajú tak moderný celok, ktorý má vďaka svojim farebným odtieňom príjemne teplý vzhľad.

Luc Groosman
Sint-Laureins

Architekt-podklad-na-mailing-44

 Použité fotografie sú z archívov: FABRICK SK, s.r.o., RUSTIQUE, a.s., a Wienerberger

Pri Mlyne 42,
949 05 Nitra – Dolné Krškany
Pondelok – Piatok
8.00 – 16.00 h.
+421 917 234 234
klinker@klinker.sk

Zlatovská ulica 28,
911 05 Trenčín
Pondelok – Piatok 7:00 – 16:00
Sobota 8:00 – 12:00
Gabriel Bernáth
0907 787 177
bernath@baugarten.sk

Bratislavská 8
917 02 Trnava
Pracovný týždeň od 8:00 – 17:00
Sobota od 8:00 – 12:00
+421 911 677 710
obchod@benio.sk

Priemyselná 12, 974 01
Banská Bystrica
Pondelok – Piatok
7.30 – 16.00 h.
+421 908 939 123 
lamper@lamper.sk